Vork en Mes

Wednesday, September 14, 2005

Gezondheid als marketing


De Europese bierindustrie heeft de mogelijkheid om in te spelen op de gezondheidstrend die zich bij de consument steeds verder doorzet. Dat meldt het magazine Beverage Daily. Resultaten daarvan zijn volgens de onderzoekers een uitstekend
marketing-instrument.

"Belgische onderzoekers aan het Meurice Institute in Brussel hebben een test ontwikkeld om de voedingskwaliteit van speciale bieren en bieren van hoge gisting te bepalen," aldus het magazine.

De onderzoekers bieden die tests nu aan om brouwers naar eigen zeggen te helpen het productieproces te verbeteren, zodat het vitamine-gehalte van het afgewerkte product zou kunnen gemaximaliseerd worden.

Beverage Daily wijst erop dat al ettelijke keren aangevoerd wordt dat bier een positieve invloed kan hebben op de gezondheid. "Bepaalde types van bier kunnen inderdaad helpen om een gebrek aan vitamine B9, een vaak voorkomend fenomeen in West-Europa, op te vangen," voeren de Meurice-onderzoekers aan.

Er wordt aan toegevoegd dat een analyse van de voedingswaarde van de bieren brouwers een beter marketing-instrument zou kunnen bezorgen in de gezondheids-bewuste markt van vandaag. "Dat zou hen ook kunnen helpen om te ontsnappen aan de flauwe markt in West-Europa," stippen ze aan.

Meurice-woordvoerster Anne Bietercelie benadrukte dat het wetenschappelijk project het bier zou kunnen rehabiliteren als een dagelijkse drank, zij het dan dat die met mate moet geconsumeerd worden. "Zoals ook gesteld wordt dat een matig wijngebruik goed is voor de gezondheid," aldus Bietercelie.

Ze gaf echter toe dat het voor brouwers bijzonder moeilijk is om een officiƫle gezondheids-stempel te kunnen krijgen, want dat daar door de Europese Unie en de Verenigde Staten heel strikte eisen zijn voor opgesteld.

Het Meurice Institute wil de voedingswaarde van bier verder blijven bestuderen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home