Bier en wijn steeds vaker thuis
Consumenten kiezen er steeds vaker voor een avondje thuis te blijven met een lekker dinertje en een goede fles wijn, in plaats van in een overvol café te gaan staan of de veel te dure, matige wijn in een restaurant te drinken. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Datamonitor.
De hoge prijzen, de aanhoudende recessie en een toenemende interesse in het huiselijk kookfestijn, hebben er vooral in Nederland, Noorwegen en Finland voor gezorgd dat de thuisconsumptie van wijn flink aan het stijgen is. De wijn in de horeca wordt bovendien ervaren als lage kwaliteit voor een hoge prijs. In de biernatie Duitsland is vooral de consumptie van mineraalwater aan het stijgen ten koste van bier. Dat komt volgens Datamonitor vooral door een combinatie van stijgende prijzen, recessie en de gezondheidstrend.
Ook de geografische karakteristieken van de bier- en wijnconsumptie blijken aan het veranderen te zijn. "In wijnlanden als Spanje en Portugal is bijvoorbeeld de bierconsumptie aan het stijgen," stipt Datamonitor aan. "Dat komt vooral omdat de jeugd zich wil onderscheiden en daarom steeds vaker voor bier kiest. Scandinavië en Noord-Europa ontdekken juist steeds meer de wijn."
Verschillen tussen de landen onderling kunnen enorm zijn. Zo wordt volgens Datamonitor in Frankrijk tegen 2009 een daling van de alcoholconsumptie voorzien van één procent. "In Spanje wordt juist een jaarlijkse stijging van vijf procent voorzien," stellen de onderzoekers.
De hoge prijzen, de aanhoudende recessie en een toenemende interesse in het huiselijk kookfestijn, hebben er vooral in Nederland, Noorwegen en Finland voor gezorgd dat de thuisconsumptie van wijn flink aan het stijgen is. De wijn in de horeca wordt bovendien ervaren als lage kwaliteit voor een hoge prijs. In de biernatie Duitsland is vooral de consumptie van mineraalwater aan het stijgen ten koste van bier. Dat komt volgens Datamonitor vooral door een combinatie van stijgende prijzen, recessie en de gezondheidstrend.
Ook de geografische karakteristieken van de bier- en wijnconsumptie blijken aan het veranderen te zijn. "In wijnlanden als Spanje en Portugal is bijvoorbeeld de bierconsumptie aan het stijgen," stipt Datamonitor aan. "Dat komt vooral omdat de jeugd zich wil onderscheiden en daarom steeds vaker voor bier kiest. Scandinavië en Noord-Europa ontdekken juist steeds meer de wijn."
Verschillen tussen de landen onderling kunnen enorm zijn. Zo wordt volgens Datamonitor in Frankrijk tegen 2009 een daling van de alcoholconsumptie voorzien van één procent. "In Spanje wordt juist een jaarlijkse stijging van vijf procent voorzien," stellen de onderzoekers.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home