Vork en Mes

Friday, September 16, 2005

Proeven gebeurt met de ogen

Als consumenten weten wat ze gepresenteerd krijgen, komen A-merken vrijwel altijd beter uit de bus dan huismerken. Maar bij een blinde smaaktest scoren de huismerken ineens stukken beter. De consument proeft dus niet alleen met de mond, maar ook met de ogen. Dat blijkt uit uit onderzoek van het Nederlandse Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) in opdracht van de Nederlandse krant Algemeen Dagblad.

"In een vergelijking van 16 verschillende A-merken met huismerken komen de A-merken 15 keer als lekkerste uit de bus," aldus de onderzoekers. "Maar wanneer dezelfde proevers de producten blind moeten beoordelen, en dus niet weten welk merk zij geserveerd krijgen, scoren 11 verschillende huismerken het beste."

De onderzoekers stellen dat consumenten duidelijk niet alleen met de mond, maar ook met de ogen proeven. "A-merken besteden veel meer aandacht aan verpakking en reclame," stellen ze. "De klant koopt en proeft naast de smaak dus ook een imago."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home