Vork en Mes

Friday, September 16, 2005

Groeiende markt voor Chinese wijnmakers


De Chinese wijnmarkt zal de eerstvolgende periode een jaarlijkse groei kennen van tien tot twaalf procent. De snelle economische groei van het land creëert immers een opkomende middenklassie die gevoelig is voor luxeproducten. Dat voorspelt de Dynasty Fine Wines Group, de tweede grootste Chinese wijnproducent.

"Er is ruimte om te groeien, maar erg snel zal dat niet gaan," vertelde Dynasty-directeur Gao Xiaode aan het persbureau Reuters. "We spreken daarbij voor de volgende drie tot vier jaar over jaarlijkse stijgingen van tien tot twaalf procent." Andere prognoses hadden het over een groei van zeven procent.

Dynasty wordt gecontroleerd door het staatsbedrijf Tianjin Development Holdings. Ook het Franse Remy Cointreau heeft een aandeel van 25 procent in het bedrijf. De groep verwacht vooral dat de Chinese middenklasse meer wijn zal gaan drinken. Deze groep vertegenwoordigt amper één procent van het Chinese alcoholgebruik.

De economische groei van tien procent tijdens de voorbije jaren creëert in China een consumentengroep die zich steeds meer luxeproducten kan veroorloven, zoals de Dynestay Dry Red. Die wordt in China aan ongeveer zeven dollar verkocht, dertig procent goedkoper dan de gemiddelde ingevoerde wijn.

"Het drinken van wijn geeft iemand een bepaald cachet," aldus Gao. In 2003 werd in China per hoofd 0,22 liter wijn gedronken, tegenover 59 liter in Frankrijk, 12 liter in de Verenigde Staten en 3 liter in Japan. De Chinese wijnproductie heeft op dit ogenblik een capaciteit van 300.000 ton per jaar.

De Chinese biermarkt is heel gefragmenteerd, maar de wijnmarkt wordt er beheerst door drie grote spelers. Die controleren samen vijftig procent van de omzet. Marktleider is de Changyu Group. Dynasty werd in 1980 opgericht door een Frans-Chinese samenwerking en brengt zowel rode, witte als schuimwijn op de markt. Rode wijn vertegenwoordigt echter meer dan 90 procent van de omzet.

De groep is van plan om wijnen uit een hogere kwaliteitsklasse te produceren, maar ook champagne en brandy. Tegen het einde van het jaar wil Dynasty een productie van 35.000 ton realiseren. Dat moet volgend jaar oplopen tot 50.000 ton en tegen het einde van 2008 tot 70.000 ton.

Het bedrijf is tevens van plan om een bedrijf te kopen dat druivensap produceert om een extra voorraad van meer dan 5.000 ton te kunnen garanderen. Ook zou in het buitenland gekeken worden naar overnamemogelijkheden, zodat druiventypes geïntroduceerd kunnen worden die in China nog niet beschikbaar zijn.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home