Vork en Mes

Thursday, September 22, 2005

Creëert Kidsbeer drinkers?


Japanse kinderen zijn gek van Kidsbeer, een frisdrank met het uiter lijk van een glas bier. De fabrikant wil de drank ook op de Europese markt brengen. In de Verenigde Staten verzetten consumentengroepen zich tegen de invoer. Daar vindt men dat Kidsbeer aanzet tot alcohol consumptie.

Kidsbier heeft de kleur van pilsbier en een schuimkraag, maar smaakt naar cola. De drank wordt in Japan op de markt gebracht met de slogan 'Even kids cannot stand life unless they have a drink'. Het merk verscheen twee jaar geleden op de Japanse markt en wordt er volgens producent Tomomasu verkocht in meer dan 150 restaurants en super markten.

Volgens de Britse krant Sunday Telegraph wil de fabrikant Kidsbeer ook op de Europese markten brengen. Maar het Britse parlementslid Tim Loughton benadrukte dat dit een alarmerende evolutie zou zijn, terwijl de Amerikaanse consumentengroep Marin Institute opmerkte dat Kidsbeer inspeelt op de pogingen van de alcoholindustrie om het drinken aan te moedigen en kinderen in contact te brengen met bier.

"De alcoholindustrie investeert al miljarden om het drinken te promoten bij kinderen," aldus het Marin Institute. "Een product zoals Kidsbeer kunnen we daarbij best missen." Ook het Alcohol Policies Project van het Amerikaanse Center for Science in the Public Interest, stelde dat er in de Verenigde Staten onmiddellijk reactie zou komen op een dergelijk initiatief. Tomomasu
heeft trouwens al gezegd geen plannen te hebben in die richting.

Eerder al kregen andere initiatieven in die richting in de Verenigde Staten al het deksel op de neus. Zowel Royal Crown als Anheuser-Busch kregen heel wat kritiek omdat ze de link legden tussen fris dranken en alcohol.

De vergelijking wordt getrokken met chocolade sigaretten. Volgens een artikel in The British Medical Journal gaven sigarettenfabrikan ten aan snoepproducenten de toelating op pakjes te maken met gelijken de ontwerpen en logo's. Daarbij werd gesteld dat kinderen die chocolade sigaretjes snoepten twee keer zoveel geneigd waren om een roker te worden, wat ook de rookgewoonte was van de ouders. In een aantal landen zijn dergelijke chocolade sigaretten trouwens verboden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home