Vork en Mes

Thursday, August 25, 2005

Luxe-chocolade blijft gegeerd


Op de Europese chocolademarkt, gekenmerkt door een relatief trage groei, blijkt er toch meer meer vraag naar luxe-chocolade. Daardoor heeft de Zwitserse chocolatier Lindt & Sprüngli tijdens de eerste helft van het jaar recordcijfers kunnen boeken.

"Door een verbeterde efficiëntie, een succesvolle marketing en een innovatieve productontwikkeling is het Zwitserse bedrijf erin geslaagd tijdens de voorbije zes jaar een netto inkomen van 3 miljoen euro te realiseren, tegenover een verlies van 1 miljoen euro vorig jaar," merkt het magazine ConfectioneryNews op.

Op een lauwe internationale chocolademarkt, die het voorbije jaar slechts een groei van twee tot vier procent heeft laten noteren, kende de verkoop van Lindt & Sprüngli een groei met bijna negen procent tot 545,8 miljoen euro. "De internationale markt kent een saturatie, waardoor er het voorbije half jaar nog nauwelijks een groei is geweest," aldus een woordvoerder van het Zwitserse bedrijf. "Maar omdat wij de enige luxe-chocolatier zijn met een wereldwijd distributienetwerk, is het bedrijf erin geslaagd sneller te groeien dan de markt."

Lindt & Sprüngli, best gekend voor Easter Gold Bunny, zag zijn halfjaarlijkse cijfers groeien door een gestegen vraag naar aantrekkelijk verpakte cadeau-producten en kwaliteits-chocolade, zoals het donkere chocolade-merk 'Pralinés Noirs Intenses'.

Bovendien heeft het bedrijf kunnen profiteren van een uitstekende verkoop van zijn Valentijns-specialiteit - Lindor Balls - in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Canada. Andere succesvolle producten bleken 'Squares' van Ghirardelli en een reeks praliné-chocolades zoals 'Nouvelle Confiserie', 'Petits Deserts' en 'Mini Pralinés'.

Vooral in de Verenigde Staten kende het Zwitserse bedrijf een opmerkelijke groei, dankzij de opening van eigen winkels, die ervoor zorgden dat het merk beter bekend raakte bij de Amerikaanse consument. Daarnaast investeerde Lindt & Sprüngli in nieuwe productielijnen, die voor een beter efficiëntie zorgden. Dat woog op tegen de hogere kosten voor grondstoffen, zoals cacaoboter, hazelnoten en amandelen.

Alleen Caffarel, de Italiaanse dochteronderneming van het Zwitserse concern, zag zijn verkoopcijfers achteruit gaan. "Dat is het gevolg van een inkrimping van het productgamma tot een selectiever aanbod," aldus het bedrijf. "Dat is een investering voor de toekomst."

Voor de tweede helft van het jaar verwacht Lindt & Sprüngli een mogelijke vertraging op sommige markten, maar over het hele jaar wordt toch nog een groei van vijf tot zeven procent voorzien.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home