Vork en Mes

Wednesday, August 24, 2005

Starbucks wil op Russische markt



De koffieshop-keten Starbucks wil nu ook activiteiten ontplooien in Rusland. Het Amerikaans bedrijf heeft er tot nu toe slechts één winkel, maar is onderhandelingen gestart met mogelijke partners om een joint-venture op te richten die de keten in Rusland zou uitbouwen.

Starbucks heeft op dit ogenblik 8.500 winkels in meer dan dertig landen. Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van meer dan 5 miljard dollar en boekte een winst van 391 miljoen dollar. Elke dag opent de Amerikaanse keten gemiddeld één of twee nieuwe winkels ergens in de wereld. Desondanks is het merk in Rusland nog vrijwel onbekend.

De Russische koffiemarkt staat trouwens nog in zijn kinderschoenen. Het land telt amper duizend koffieshops, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 500 miljoen dollar. Het gaat meestal om relatief grote locale ketens, maar toch telt men er amper één winkel per 100.000 inwoners. In New York stijgt dat aantal tot 27 winkels en zelfs 135 in Milaan.

In de eerste helft van dit jaar zou 17,4 procent van de Russische stedelijke bevolking koffiehuizen bezoeken, een stijging met 2,2 procent tegenover het jaar voordien. Dat cliënteel is meestal tussen 16 en 29 jaar oud en is vooral terug te vinden in Moskou en Sint-Petersburg. In Moskou zou er ruimte zijn voor 2.000 koffieshops, het dubbele van de markt in Sint-Petersburg.

Starbucks probeert al sinds 1997 actief te worden op de Russische markt, maar dat is toe nu toe niet gelukt. Eén van de oorzaken daarvan is het bestaan van een Russisch bedrijf met dezelfde naam. Vorige maand oordeelde een rechter dat het Amerikaans bedrijf wel het recht heeft om zijn meknaam op de Russische markt te gebruiken.

De Russische koffieverkopers noemen de komst van een dergelijk sterk merk een stimulans voor de Russische markt van koffieshops. Verwacht wordt dat Starbucks vooral jongeren zal aantrekken. Een groot gedeelte van de omzet wordt gegenereerd door meeneem-koffie en sommige Russische analisten menen dat dit in hun land wellicht geen succesvolle strategie is. "Men kan zich moeilijk inbeelden dat mensen bij vriestemperaturen van min dertig graden met een beker koffie in de buitenlucht lopen," aldus Vlad Lozitsky, directeur van de Russische koffieketen Shokoladnitsa.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home