Vork en Mes

Wednesday, August 24, 2005

Illy kijkt naar Amerikaanse markt


Illycaffè, één van de belangrijkste Italiaanse koffiemerken, wil dit najaar zijn aanwezigheid op de Amerikaanse markt stimuleren. Langs West Broadway in New York wil Illy half september een tijdelijk café openen om de bekendheid van het merk te verstevigen.

Daarmee wil Illy de aandacht trekken van de grote media en de New Yorkse trendsetters. Het Italiaanse bedrijf zal daarbij ook reclame-campagne inschakelen. Illy geeft trouwens grif toe dat het Broadway-project geen concurrentie is voor Amerikaanse koffieketens. Op internationaal vlak is het bedrijf uit Trieste actief met de Espressamente-keten, die in totaal 65 winkels telt. Men wil die activiteit wel uitbreiden, maar dat is nog ver verwijderd van Starbucks, dat wereldwijd meer dan 9.600 café's heeft. Ook Starbucks zelf stelde dat er op de markt meer dan ruimte genoeg is voor vele koffiehuizen.

Illy wordt verkocht in meer dan 75 landen en is sinds een kwarteeuw vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt in restaurants uit het hogere marktsegment, zoals Aquavit en Gramercy Tavern. Tevens wordt het merk verkocht bij retailers als Fairway en Baducci. Desondanks is het Italaanse merk bij de Amerikaanse consument niet echt gekend. Daar wil Illy nu echter verandering in brengen.

De koffie van Illy wordt wereldwijd verkocht in 40.000 restaurants en heeft zijn omzet sinds 1994 verdrievoudigd. De Galleria Illy in New York zal gratis voordrachten en proeverijen organiseren. Ook worden er koffie en nagerechten verkocht en de klant zal de gelegenheid krijgen om onder begeleiding zelf zijn eigen koffie te zetten. Tevens wordt er een samenwerking voorzien met kunstenaars zoals James Rosenquist en Julian Schnabel. Daarnaast denkt men ook aan muziekevenementen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home