Vork en Mes

Wednesday, August 24, 2005

Discountketens over hoogtepunt?



Het toenemende succes van klassieke discountketens zoals Aldi en Lidl lijkt over zijn hoogtepunt heen. Dat blijkt tenminste uit een studie van het enquĂȘtebureau TNS Infratest in opdracht van KPMG, waarbij gesteld wordt dat discountketens het almaar moeilijker hebben nieuwe klanten aan te trekken.

Uit de rondvraag blijkt dat klanten die nu al niet kiezen voor discount, dat ook in de toekomst niet zullen doen. "Voor deze veeleisende klanten zijn immers niet de prijzen prioritair, maar wel de kwaliteit en versheid van het productgamma," aldus de onderzoekers.

Het valt volgens hen op dat klassieke discountketens zoals Aldi en Lidl nieuwe klanten trachten aan te trekken door een beperkt en wisselend aanbod van non-foodproducten. Maar volgens de enquĂȘteurs kan dit de tendens niet omkeren. Zij schatten dat het marktaandeel van deze discounters in Duitsland nog tot maximaal 45 procent zou stijgen.

De onderzoekers zijn optimistischer over de kansen van andere handelsketens die weliswaar lage prijzen aanbieden, maar daarnaast ook vele merken en verse producten te koop stellen en meer aandacht besteden aan een goede bediening. Met zo'n strategie zouden ze wel tegemoet komen aan de veeleisende klant.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home