Vork en Mes

Wednesday, August 24, 2005

Weg met het astronautenvoer?


Russische kosmonauten krijgen in de toekomst gewone, aardse voeding voorgeschoteld in plaats van het traditionele astronautenvoer. Dat is alvast de bedoeling van het Russische bedrijf Ostankino Dairy in Karat, dat zegt een nieuwe vacuümverpakking ontworpen te hebben.

Ostankino stelde dat de Russsische overheid een bestelling speciale Drujba-kaas heeft besteld voor het gebruik in de ruimte. De exclusieve verpakkingstechnologie van het bedrijf houdt in dat de kaas niet vooraf moet gedeshydrateerd worden, zoals dat bij het gewone astronautenvoedsel wel het geval is.

"De nieuwe Drujba-formule zorgt ervoor dat de versheid, smaak en voedingskwaliteit bewaard blijft," aldus Ostankino. Daarbij werd gesteld dat de kaas geen bewaarmiddelen bevatte. Kosmonauten zouden de verpakte kaas al mee in de ruimte genomen hebben.

Het bedrijf is al geruime tijd de officiële toeleverancier van het Russische ministerie van defensie. Daarbij werden voedingswaren ontwikkeld die een lange tijd bewaard kunnen blijven en die daardoor aangepast zijn aan militaire omstandigheden.

Ostankino haalt op dit ogenblik een productie van 25.000 ton gesinterde kaas en is daarmee de grootste op de Russische markt. Het bedrijf wil die capaciteit op korte termijn uitbreiden tot 40.000 ton per jaar.

Ostankino wil echter actief worden over het hele Russische grondgebied. De uitgestrektheid van het land zorgt er echter voor dat producten lang genoeg in de winkels bewaard kunnen blijven. De nieuwe technologie zou volgens de industriële kaasproducent daarbij een nuttige ontwikkeling kunnen vormen.

Bovendien kent het kaasverbruik in Rusland een opmerkelijke groei. Jaarlijks wordt nu ongeveer 440.000 ton omgezet, veel meer dan de Russische productiecapaciteit, die amper 250.000 ton bedraagt. In 2003 kende de Russische kaasconsumptie een groei van 13 procent, terwijl de productiecapaciteit slechts met 6,7 procent toenam.

Het aanbod komt vooral van internationale en Baltische producenten, terwijl ook de andere voormalige Sovjet-staten een marktaandeel van tien procent hebben. Russische bedrijven vertegenwoordigen veertig procent van de markt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home