Groene thee zit in de lift
Groene thee vormt een belangrijke pijler van de groeiende markt van gezondere alternatieven voor koffie en frisdranken. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie. Zelfs het feit dat aan de positieve invloed op de gezondheid getwijfeld wordt, zal daar weinig kunnen aan veranderen.
Een onderzoek van Packaged Facts, een afdeling van MarketResearch.com, stelt dat de Amerikaanse markt voor thee dit jaar een omzet van halen van 6,8 miljard dollar. Dat is een groei met 9,4 procent tegenover het jaar voordien. Tegen 2010 zou de jaaromzet gestegen zijn tot 10 miljard dollar.
Die omzet wordt voor 72 procent gedragen door kant-en-klaar producten, maar theezakjes en losse thee komen met een marktaandeel van 20 procent op een tweede plaats. Binnen deze laatste categorie is groene thee de meest groeiende sector.
De gezondheidsaspecten van groene en witte thee worden alom benadrukt en dat spreekt de consument, die zich steeds meer richt op gezondheid, bijzonder aan. Groene thee was ook de smaak die het meest gebruikt werd in nieuwe theedranken en wordt ook vermengd in roomijs en cosmetica.
"Groene thee is op dit ogenblik bijzonder populair," benadrukt Don Montuori, uitgever van Packaged Facts. "Meer zelfs, het wordt bijzonder courant voor producten om groene thee te bevatten."
Groene thee heeft een lichter aroma dan zwarte thee, omvat minder cafeïne en meer antioxidante bestanddelen. "Toch is het succes in de Verenigde Staten eerder een verrassing, want het aroma komt niet echt overeen met de Amerikaanse smaak."
De bijval heeft blijkbaar vooral te maken met de reputatie van het product op het gebied gezondheid, waarbij aan groene thee bescherming wordt toegeschreven tegen allerlei kwalen, gaande van overgewicht tot sommige vormen van kanker. "Dat past perfect bij het gezondheids-streven van de babyboomers, die niet zo gemakkelijk aangezet kunnen worden tot het drinken van kant-en-klaar theeproducten. Die zijn vooral gericht op de leeftijdscategorie van 18- tot 24-jarigen."
Er is al bijzonder veel onderzoek verricht naar de heilzame bestanddelen van groene thee en dat zal volgens Packaged Facts in de toekomst wellicht nog toenemen. "De voorbije maand heeft de Amerikaanse Food and Drugs Administration (FDA) echter aangevoerd dat het niet erg waarschijnlijk is dat het product efficiënt bijdraagt tot de preventie tegen een aantal kankervormen."
Montuori meent echter dat de FDA-waarschuwing weinig invloed zal hebben op de marktevolutie. "Mensen zeggen gewoon dat groene thee goed is voor de gezondheid," stelt hij. "Alleen echte voedingsfreaks zullen verder kijken naar de specicieke gezondheidsclaims."
De verkoop van groene thee zou volgens Montuori pas nadeel kunnen ondervinden indien beweerd zou worden dat het product een schadelijke invloed zou hebben op de gezondheid.
Kanker-patholoog Sin Hang Lee, die de groene thee op de markt brengt met zijn bedrijf Fleminger, is van oordeel dat de bewering van de FDA zelfs een positieve invloed heeft op de markt. "Het is de eerste keer dat de FDA bereid bleek om thee te beschouwen als een product op de markt van de gezonde voeding," voert hij aan.
Lee denkt ook niet dat er een FDA-goedkeuring nodig is om de vraag op de markt te stimuleren. "We leven in een tijdperk van een informatie-explosie," stipt hij aan. "De consument is vandaag beter gewapend voor het interpreteren van gegevens dan de individuele wetenschapper en de FDA-ambtenaren."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home