Vork en Mes

Friday, September 30, 2005

Duur en lekker zijn niet zelfde

Het prijsverschil tussen de verschillende soorten Belgische pure chocola is indrukwekkend. En de duurste merken zijn allesbehalve de lekkerste. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop. Côte d'Or Noir de Noir, Côte d'Or Chocolade voor fijnproevers, Galler Pure chocolade en Davinia Pure Chocolade (Colruyt) werden qua smaak als beste beoordeeld.

Opmerkelijk is dat qua smaak Lindt de enige is die zwak scoort, terwijl de prijs een veelvoud is van de meeste andere merken (17,17 euro per kilo). De prijsverschillen zijn hoe dan ook erg groot. De goedkoopste is Aro van Makro (3,45 euro per kilo). De duurste Newtree (24,88 euro per kilo), al moet erbij gezegd dat die ook nutritionele kwaliteiten claimt. De duurste is trouwens allesbehalve de lekkerste. Newtree scoort maar gemiddeld.

De beste prijs-kwaliteit is voor Davinia Pure Chocolade van Colruyt (4,86 euro per kilo). Ook 365 Pure Chocolade van Delhaize (3,90 euro per kilo) scoort erg goed. Hoewel de overheid sinds 2000 ook andere vetstoffen toelaat, gebruiken
producenten die in België chocola verkopen alleen maar cacaoboter. Niet zozeer uit principe, wel omdat cacaoboter extreem goedkoop is, zo ontdekte Test-Aankoop.

Maar op sociaal-ecologisch vlak nemen de chocoladeproducenten en distributeurs hun verantwoordelijkheid niet. De helft van de cacaoproductie ter wereld komt uit landen waar kinderarbeid schering en inslag is. "Geen enkele chocoladefabrikant kan garanderen dat er tijdens de productieketen geen sprake is van kinderarbeid. Terwijl deze bedrijven toch wel veel invloed kunnen hebben in deze cacaoproducerende landen, als ze maar willen," zegt woordvoerder van Test-Aankoop, Ivo Mechels.

Alleen Oxfam Wereldwinkels doet inspanningen waardoor de cacaoboeren een betere prijs krijgen zodat ze aan de spiraal van armoede en dus ook aan de noodzaak van kinderarbeid kunnen ontkomen. De cacaoplantages zijn ook beter voor het milieu en de biodiversiteit. Ook al kost deze chocolade iets meer (10,81 euro per kilo), hij is lang niet zo duur dan veel andere merken die slechter scoren op de smaaktest. Op sociaal-ethisch vlak is alleen Nestlé nog op de goede weg.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home