Unilever ziet winst dalen
Levensmiddelenconcern Unilever heeft in het derde kwartaal van dit jaar een nettoresultaat geboekt van 1,025 miljard euro. Dat is 11 procent minder dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Bovendien lag de winst behoorlijk onder de 1,095 miljard euro, het gemiddelde van de verwachtingen van analisten.
Als in de cijfers de 448 miljoen euro worden meegeteld die de verkoop van het onderdeel UCI, Unilever Cosmetics International, heeft opgeleverd, blijft uiteindelijk onder de streep een bedrag van 1,474 miljard euro over. Daarmee nam het ’gewone’ nettoresultaat ten opzichte van de 1,174 miljard euro van vorig jaar ruim 25 procent toe.
Het bedrijf heeft te maken met hogere prijzen van grondstoffen en olie. Er wordt bovendien geïnvesteerd in reclame en promotionele ondersteuning om marktaandelen te verdedigen. Verder zijn in verschillende delen van de wereld prijzenslagen in supermarkten gaande, waardoor het bedrijf prijzen van levensmiddelen gelijk ziet blijven of zelfs dalen.
Door deze ontwikkelingen zag de producent van was- en levensmiddelen, waaronder de merken Omo en Becel, en artikelen voor persoonlijke verzorging als zeep en deodorant, zijn operationele marge met 1,4 procentpunt dalen tot 15,6 procent. Dat maakte de onderneming donderdag bekend.
Besparingsprogramma’s compenseerden volgens de onderneming de hogere inkoopkosten ruimschoots. Ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar groeide de omzet met 3,5 procent tot 10,2 miljard euro. Die stijging was verwacht. In het derde kwartaal van 2004 daalde de omzet tot een dieptepunt. "Waar we sterke posities hebben, kunnen we prijzen laten stijgen", aldus financieel directeur R. Markham. "Maar in andere markten zien we de prijzen gelijk blijven of zelfs iets dalen."
De topman van het bedrijf, Patrick Cescau, meldde donderdag dat over het geheel genomen de verkoopprestaties zijn verbeterd. West-Europa blijft echter moeilijk. "We hebben daar nog niet het groeiherstel bereikt dat we elders hebben laten zien." Vooral de ijsverkopen (Hertog en Ola) lieten het afweten. De ijsverkopen daalden tegen het einde van de zomer en zakten "opmerkelijk" in het derde kwartaal.
Ook Omo was minder in trek. In de wasmiddelenbranche verloor het bedrijf in West-Europa marktaandeel. In deze regio gingen wel meer huishoudelijke reinigingartikelen over de toonbank. In Noord- en Zuid-Amerika verkocht het bedrijf 5 procent meer producten. Marktaandelen in deze regio stegen licht. In wasmiddelen werd een stijging van de verkopen in Latijns-Amerika teniet gedaan door een omgekeerde beweging in Noord-Amerika.
Azië is een goede groeimarkt voor Unilever. De consumentenvraag neemt toe. De groei had volgens de onderneming een brede basis in voedingsmiddelen als huishoudelijke- en persoonlijke verzorging.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home