Vork en Mes

Wednesday, March 05, 2008

Wijnaankopen gebeuren meestal door vrouwen

Zeventig procent van de wijnaankopen gebeurt door vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van warenhuisketen Delhaize naar de gewoonten en het aankoopgedrag van haar wijnklanten. Daaruit blijkt dat bij de keuze van een fles wijn vrouwen en mannen andere criteria aanwenden. De beide groepen bepalen eerst de kleur van de wijn. Vrouwen denken eerst aan de combinatie van de wijn met het gerecht dat zij in gedachten hebben, dan de prijs en het uitzicht van het etiket.


Mannen laten zich eerder beïnvloeden door het land van oorsprong of de streek van herkomst. Het merendeel van de klanten, ongeveer 55 procent, heeft een voorkeur voor rode wijn. Delhaize kwam op basis van dit onderzoek tot de vaststelling dat er drie groepen van wijnconsumenten zijn. Eerste zijn er beginners, die doorsnee één keer per week wijn drinken en zich laten zich beïnvloeden door het uitzicht van de fles en het etiket. De liefhebbers drinken meer en beslissen sneller hun keuze. Bij deze groep valt hun keuze op de wereldwijnen. De kenners tenslotte drinken heel regelmatig wijn en verkiezen wijnen van betere kwaliteit.


De Vereniging van Professionele Vlaamse Sommeliers (PVS) heeft ondertussen de rode wijn 'Vidaigne 2006' van kinderarts Herman Schotte uit het Heuvelland te verkiezen tot beste belgische wijn. De kinderarts verbouwt een duizendtal wijnstokken en werden in 2000 aangeplant op een stuk grond op de Vidaigneberg. De druiven groeien in een microklimaat. De helling van de wijngaard zorgt voor veel zon en in het bijzonder avondzon. Schotte verwacht de volgende jaren nog een kwaliteitsverbetering bij het ouder worden van zijn nog jonge druivenstokken.


De Brugse Hilde Jonckheere (22) werd bekroond met de 'Young Sommelier Award of Excellence 2008'. (HJL)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home