Coca Cola boekt een nettowinst van 6 miljard euro
Het frisdrankconcern Coca-Cola heeft de omzet en winst sterk zien stijgen in 2007. Zo nam de nettowinst van het bedrijf toe met 18% tot bijna 6 miljard dollar (4 miljard euro). De omzet steeg met 20% tot 28,9 miljard dollar (19,6 miljard euro).
Vooral in de groeimarkten als Brazilië, Turkije, China en Rusland trok de vraag naar frisdranken sterk aan. Ook profiteerde Coca-Cola bij zijn overzeese verkoop van de lagere dollarkoers. Het goedkoper worden van de dollar tegenover de euro ondersteunde samen met enkele prijsverhogingen de omzetgroei in Europa.
Bestuursvoorzitter Muhtar Kent: "Door ons te richten op onze zogenaamde drie-cola strategie zijn we weer sterker op de markt van frisdranken. Daarnaast hebben we onze portfolio uitgebreid met aankopen als Glacéau, Fuze en Jugos del Valle.
Op haar thuismarkt heeft de Amerikaanse groep het moeilijker. Sinds enige jaren staat de verkoop van gesuikerde frisdrank in de VS onder druk als gevolg van de stijgende aandacht voor gezondheid. Consumenten kiezen meer voor sport- en energiedrankjes, fruitsappen, waters en theedrankjes.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home