Vork en Mes

Tuesday, February 12, 2008

Omzet biologisch vlees stijgt

LEI-onderzoek heeft uitgewezen dat de omzet van biologisch vlees in de supermarkt stijgt door kleurige schapstroken, schapverdelers en plafondhangers in het vleesschap aan te brengen. Belangrijk bijeffect is dat het hele vleesschap aantrekkelijker wordt in de ogen van de supermarktbezoekers.

Het marktaandeel van biologisch vlees is net iets lager dan het gemiddelde marktaandeel van alle biologische versgroepen. In opdracht van Bioconnect en onder begeleiding van Bioconnect en De Groene Weg heeft het LEI, onderdeel van Wageningen UR, een experiment opgezet met het merk Bio+ in 6 winkels en 6 schaduwwinkels. Nagegaan werd of het aanbrengen van een duidelijke categoriescheiding in het vleesschap en van promotiemateriaal voor het biologische assortiment in, voor en boven het schap tot meer omzet zou leiden. In totaal zijn 3 verschillende sferen uitgetest. Per sfeer zijn twee typen promotiepakketten in de testwinkels aangebracht. Het basispakket bestond uit etiketten, schapstroken en schapverdelers. Het uitgebreide pakket bevatte naast het basispakket ook vloerstickers en plafondhangers.

Uit het onderzoek blijkt dat kopers van biologische producten positief reageren op het promotiemateriaal bij biologisch vlees in de supermarkt. De omzet van biologisch vlees is bij veel testwinkels hoger dan bij de schaduwwinkels. Bovendien is bij de bezoekers van de testwinkels nagegaan hoe het promotiemateriaal beleefd wordt. Uit de gesprekken met de bezoekers blijkt dat dergelijke promotie-uitingen het vleesschap aantrekkelijker maken.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home