Vork en Mes

Saturday, September 23, 2006

Gehoor belangrijk voor drankimpuls

Het beluisteren van een reclame voor frisdranken activeert in de hersenen een programma dat gericht is op drinken. Daardoor wordt de toehoorder aangezet om naar een drankje te grijpen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de University of California.

De Nederlandse onderzoekers Valeria Gazzola en Christian Keysers en hun Amerikaanse collega Lisa Aziz-Zadeh onderzocht de hersenactiviteit van een aantal proefpersonen met een MRI-scanner, waarbij geactiveerde hersengebieden opkleuren. Daarbij moesten de proefpersonen allerlei handelingen verrichten, zoals het breken van pinda's, zonder iets te kunnen horen. Daarna werden ze aan gehoortests onderworpen.

Uit de experimenten bleek dat handelingen en gehoor dezelfde gebieden in de hersenen activeren. "Geluiden activeren in de hersens uiteraard in eerste instantie auditatieve gebieden, waarin verwerkt wordt wat we horen, maar daar blijft het niet bij," aldus de onderzoekers. "Blijkbaar worden ook de gebieden geactiveerd waarin we de handelingen voorbereiden die we associƫren met het geluid."

"Het beluisteren van de reclame voor frisdranken activeert dus het hersenprogramma voor drinken," aldus de onderzoekers. "Daarom krijgt men er dorst van." Het onderzoek toont volgens hen het bestaan aan van een mirror-systeem in de hersens.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home