Vork en Mes

Friday, January 06, 2006

Ethische voeding steeds belangrijker

Ethische overwegingen worden steeds belangrijker bij de aankoop van voedingsproducten en producenten die daar te weinig aan besteden, dreigen hun marktaandeel te verliezen. Dat stelt Ruth Rosselson van de Britse Ethical Consumer Research Association (ECRA).

Rosselson vertelde aan het magazine FoodNavigator dat de consument steeds meer aandacht besteed aan de herkomst van de producten, de impact op het milieu en de manier waarop bedrijven omgaan met hun personeel. Dat heeft volgens haar een duidelijke impact op het zakencijfer van de betrokken bedrijven.

"De ethische markt kent een duidelijke groei," aldus Rosselson. "Voor 2000 was organische voeding een nichemarkt, maar nu gaat het om veel meer dan alleen maar gezondheid." Dat is onder meer te wijten aan acties van consumentenverenigingen, die voor een groter bewustzijn zorgen bij het publiek.

De ECRA stelt dat de consument al langer bereid was om ethische aspecten op te nemen in hun koopbeslissing, maar dat er geen voldoende informatie aanwezig was om overwogen keuzes te maken. "Bovendien raakte het publiek ook verward en zelfs verbijsterd over de tegenstrijdige informatie die werd doorgegeven," stelde Rosselson nog.

Zij voegde er aan toe dat de vraag nu duidelijk veranderingen aan het forceren is. "De tegenstand tegen genetisch gemanipuleerde voeding in Europa, heeft vele bedrijven al gedwongen om duidelijk te maken dat hun producten niets met die technologie te maken hebben," benadrukte ze.

Ook de beginselen van fair trade beginnen volgens Rosselson hun weerslag te krijgen. "De consument blijkt meer bereid te zijn om meer te betalen in ruil voor de garantie dat de producten tot stand zijn gekomen onder eerlijke arbeidsomstandigheden en duurzame methodes," meende ze.

Bedrijven zijn volgens Rosselson snel geweest om op die trends te reageren. Zo openden zowel Nestlé als Douwe Egberts in
Groot-Brittannië een fair trade productlijn. Het Amerikaanse Starbucks deed hetzelfde. "Dat leidt tot een domino-effect," benadrukte Rosselson. "Multinationals zoals Unilever treden toe tot organisaties zoals het Ethical Tea Partnership."

Het groeiende consumentenbewustzijn is de motor van deze verandering en een aantal bedrijven werd al afgestraft omwille van zijn dubieuze zakenpraktijken. "De voedingsindustrie heeft duidelijk de tekenen aan de wand herkend," stelde Rosselson. Zo hebben onder meer Danone, Unilever en Nestlé het Sustainable Agriculture Initiative Platform opgericht, dat ontwikkelingen in duurzame en efficiënte landbouw ondersteunt.

Rosselson merkte op dat de voedingsbedrijven ondervonden dat ethische bekommernissen de rendabiliteit kan opdrijven. "Producten die verwijzen naar natuurlijke of organische elementen, vliegen de winkels uit," benadrukte ze. "Fairtrade-verkopen kennen in Groot-Brittannië een groei van meer dan veertig procent per jaar."

Grote multinationals zijn dan ook gestart om organische bedrijven op te kopen. "Dat is een rechtstreeks gevolg van het groeiende bewustzijn van de consument," voerde Rosselson aan. "Die trend zal door de stijging van de informatie alleen nog maar toenemen. Bedrijven die niet op deze trend willen inspelen, zullen dan ook hun marktaandeel zien wegsmelten."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home