Steeds meer namaakvoeding op Europese markt?
Het voorbije jaar is de invoer van namaak-voedingsproducten in de Europese Unie met 200 procent toegenomen. De betere kwaliteit van de namaakproducten zorgt er immers voor dat het veel moeilijker worden om de vervalsingen op te sporen.
De namaak in de voeding ligt volgens de Europese Unie veel hoger dan het gemiddelde van alle producten, met inbegrip van sigaretten, costmetica, kledij en speelgoed. Daar lag de groep immers op 12 procent. Vooral Lipton, Coca Cola en Nestlé blijken de grote slachtoffers te zijn van de namaak-voedingsindustrie.
Opgemerkt wordt dat de namaakproducten het vertrouwen van de consument in de kwaliteit en veiligheid van de merken zou kunnen ondermijnen, waardoor die merken hun marktaandeel dreigen te zien verminderen. Verscheidene bedrijven hebben dan ook nieuwe vormen van verpakkingen en labels ingevoerd, zodat de authenticiteit van de producten gemakkelijker gecontroleerd kan worden.
Sigaretten en speelgoed werden vorig jaar nog altijd het meest in beslag genomen, maar de Europese Unie stelt dat namaakvoeding, samen met valse geneesmiddelen, een veel groter gevaar opleveren. Zij kunnen immers een negatieve impact hebben op de gezondheid van de bevolking.
Rusland en Oekraïene bleken elk verantwoordelijk te zijn voor 13 procent van de namaak-voedingsproducten. Daarna volgden de Dominikaanse Republiek (9 procent), Nigeria (9 procent), de Verenigde Staten (6 procent), Hongarije (4 procent) en Argentinië (4 procent).
De Europese Unie wil een nieuwe werkgroep oprichten om de wetgeving tegen de namaakproductie te verbeteren en een nieuwe taskforce met douane-specialisten oprichten. Tevens wordt gedacht aan een betere voorlichting rond risk-management en een overeenkomst met de Wereld Handels Organisatie. Daarbij zouden landen niet alleen bij import, maar ook bij de export naar namaakproducten moeten speuren.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home