Vork en Mes

Friday, January 18, 2008

Ladychef 2007 is jong en intuïtief

Het tijdschrift Culinaire Ambiance heeft de Waalse Arabelle Meirlaen (36) verkozen tot Ladychef van het jaar. Meirlaen kookt in het restaurant Li Cwerneu in Hoei en laat zich inspireren door de hedendaagse moleculaire keuken. De wedstrijd werd tot vorig jaar gedomineerd door vrouwelijke chefs die al een lange carrière achter de rug hadden. Meirlaen is de 18de laureate en een van de jongsten.

Ze opende haar restaurant in 1999. Zes jaar later werd ze tot beste vrouwelijke chef verkozen door Le Vif/l'Express. In 2006 riep GaultMillau haar uit tot beste chef van Wallonië. Vorig jaar werd ze winnares van de Gouden garde van Knack en werd ze verkozen tot 'Femme de Cristal' in een wedstrijd die de 'vrouwen van het jaar' in de Franstalige Gemeenschap bekroont.

Ze noemt haar kookstijl 'intuïtief, daar versta ik onder dat ik mijn eigen universum heb ontwikkeld waaruit ik kan putten. Herinneringen aan mijn kindertijd, fantasieën en emoties stimuleren mijn koken.’

Door de mediabelangstelling is het restaurant sinds september enkel nog 's avonds open. 'Ik had te veel stress en dat is niet goed voor mijn inspiratie. We willen alles tot in de puntjes verzorgen en dat was tweemaal per dag onmogelijk. Nu heb ik meer tijd om mijn kruiden en paddestoelen te plukken en te experimenteren.'



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home