Barry Callebaut streeft naar Aziatische groei
De overname van Morinaga zou de Japanse afzet van Barry Callebaut moeten verdubbelen. Financiële details over de overname werden niet bekend gemaakt. De overname van Morinaga betekent volgens Patrick De Maeseneire, topman van Barry Callebaut, een mijlpaal in de strategie van het bedrijf om een grotere aanwezigheid te verwerven op de snelgroeiende Aziatische markten. Barry Callebaut zegt met zijn uitbreidingen in Japan, China en India meer dan 2,5 miljard potentiële klanten te verwerven.
Barry Callebaut zal later deze maand in de omgeving van Shanghai een nieuwe Chinese fabriek openen. Barry Callebaut opende het voorbije jaar al een eerste fabriek in China. De nieuwe vestiging zal leveren aan de lokale voedingsindustrie, hotels en restaurants. In eerste instantie wordt gemikt op een productie van 25.000 ton chocolade per jaar. De fabriek is echter voorzien op een productie van 75.000 ton. Barry Callebaut is ook al actief op de Indiase markt.
Het chocoladebedrijf wil tegen het einde van dit decennium zijn omzet buiten West-Europa en Noord-Amerika opdrijven tot 20 procent. Op dit ogenblik is dat 11 procent. De bevoorrading van chocolade zou volgens Patrick De Maeseneire echter in problemen kunnen raken indien de vraag vanuit China meer groeit dan verwacht. Vandaag is er voldoende aanbod aan grondstoffen om aan de groeiende vraag - jaarlijks 3 procent- op de wereldmarkt te voldoen.
Vooral de vraag vanuit China en Oost-Europa groeit fors. “"Maar een tekort kan niet van vandaag op morgen worden aangevuld,” aldus De Maeseneire. “Het duurt drie tot vier jaar vooraleer de landbouwers bijkomende cacao planten en kunnen oogsten.”
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home