Vork en Mes

Sunday, March 25, 2007

McDonald's viseert Belgische frietkoten

De restaurantketen McDonald’s wil de concurrentie aangaan met de Belgische frietkoten. Volgens Isabelle Kuster, topvrouw van McDonald’s België, zijn immers niet de Quick-restaurants, maar wel de 2.500 Belgische frietkoten de grootste concurrenten van haar bedrijf. Daarom wil McDonald’s zich een nieuw imago aanmeten en een thuisgevoel creëren voor de klanten.


Kuster benadrukt het fastfoodimago van McDonald’s te willen inruilen voor het comfort van een echt restaurant. Daarom zullen de neonlichten en schreeuwerige kleuren vervangen worden door gezellige houttinten, lederen toestel en rustige muziek. De dunne, krokante frietjes blijven echter behouden. Experimenten met dikkere, meer Belgische frieten, werden negatief ontvangen.


De frituristen zijn echter blijkbaar niet onder de indruk. Ze wijzen er in eerste instantie op dat België geen 2.500 frietkoten telt, maar wel dubbel zoveel. Bovendien merken ze op dat gezelligheid nu juist de specialiteit is van de frituur op de hoek, waar in de wachtrij rustig wordt gelachen en gebabbeld.


Bernard Lefèvre, voorzitter van de Nationale Vereniging van Frituristen, stelt dat gezelligheid als marketingstrategie niet werkt. “De buurtfrituur is een sociaal knooppunt,” voert hij aan tegenover Het Laatste Nieuws. “Daar kan McDonald’s met zijn zogenaamd thuisgevoel niet bovenop.” Bovendien is de individualiteit van elke frituur afzonderlijk een troef.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home