Supermarkt bespaart door RFID
Het gebruik van RFID-technologie en een beter verpakkingsontwerp kan supermarkten veel geld besparen. Volgens het Institute of Grocery Distribution (IGD) zouden Britse ketens hun verliesposten met een betere aanpak met ruim 2,7 miljard euro per jaar kunnen beperken, omdat nieuwe toepassingen een efficiënter voorraadbeheer toelaten.
Uit een onderzoek is gebleken dat het minst efficiënte gedeelte van het voorraadbeheer moet gezocht worden in de laatste vijftig meter voordat een product in de winkelrekken terecht komt. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de motivatie van het personeel, een strategisch management en een juist voorraadbeheer, maar ook met het verpakkingsontwerp, het beperken van het productgamma en de toepassing van RFID-technologie (radio frequency identification).
De onderzoekers geven toe dat RFID op dit ogenblik nog te duur is voor individuele producten, maar voegen er aan toe dat de technologie veel problemen zou kunnen oplossen en de voorraadketen heel transparant zou maken. Zo worden immers automatisch aanvoer en afname geregistreerd, wat het proces efficiënter maakt.
"Naarmate de voordelen van de RFID-technologie bekender zullen worden, zullen meer bedrijven er beroep op doen," verklaarde IGD-analist Tarun Patel tegenover het magazine Food & Drink Europe. "Dat zal het gebruik van de technologie automatisch goedkoper maken. Ketens zoals Tesco en Asda voeren op dit ogenblik al proeven in die richting uit."
Indien de grote supermarkten definitief overschakelen op RFID, zullen de anderen volgens de onderzoekers automatisch volgen. Ook leveranciers zullen dan verplicht worden om gebruik te maken van deze nieuwe toepassingen. Gesteld wordt dat RFID ook bijzonder belangrijk is, want door de prijzenoorlogen tussen de supermarkten zijn die gedwongen om hun kosten zoveel mogelijk te beperken en probleemmomenten aan te pakken.
Uit een onderzoek is gebleken dat het minst efficiënte gedeelte van het voorraadbeheer moet gezocht worden in de laatste vijftig meter voordat een product in de winkelrekken terecht komt. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de motivatie van het personeel, een strategisch management en een juist voorraadbeheer, maar ook met het verpakkingsontwerp, het beperken van het productgamma en de toepassing van RFID-technologie (radio frequency identification).
De onderzoekers geven toe dat RFID op dit ogenblik nog te duur is voor individuele producten, maar voegen er aan toe dat de technologie veel problemen zou kunnen oplossen en de voorraadketen heel transparant zou maken. Zo worden immers automatisch aanvoer en afname geregistreerd, wat het proces efficiënter maakt.
"Naarmate de voordelen van de RFID-technologie bekender zullen worden, zullen meer bedrijven er beroep op doen," verklaarde IGD-analist Tarun Patel tegenover het magazine Food & Drink Europe. "Dat zal het gebruik van de technologie automatisch goedkoper maken. Ketens zoals Tesco en Asda voeren op dit ogenblik al proeven in die richting uit."
Indien de grote supermarkten definitief overschakelen op RFID, zullen de anderen volgens de onderzoekers automatisch volgen. Ook leveranciers zullen dan verplicht worden om gebruik te maken van deze nieuwe toepassingen. Gesteld wordt dat RFID ook bijzonder belangrijk is, want door de prijzenoorlogen tussen de supermarkten zijn die gedwongen om hun kosten zoveel mogelijk te beperken en probleemmomenten aan te pakken.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home