Frisdranken verliezen hun pit
“De Amerikaanse markt van de koolzuurhoudende frisdranken bleef het voorbije jaar nagenoeg stabiel, maar in het vierde kwartaal was er een lichte daling tegenover dezelfde periode het jaar voordien,” aldus Canadean. “Er werd een daling opgemerkt van ongeveer één procent, waarbij vooral de cola-dranken – normaal vaste waarden uit de sector – gevoelige tikken kregen.”
De producenten van koolzuurhoudende frisdranken hebben volgens Canadean hun aantrekkingskracht proberen te behouden door het introduceren van nieuwe verpakkingen, smaken en merken. “Maar dat werd tenietgedaan door de prijsverhogingen die omwille van de gestegen kosten tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar moesten worden doorgevoerd. Alle grote producenten hadden daaronder te lijden.”
Ook de caloriearme frisdranken kregen het zwaar te verduren. Hun omzet ging tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar met meer dan drie procent achteruit, ondanks zware ondersteuningscampagnes, de lancering van nieuwe producten en aanpassingen. Deze dranken vertegenwoordigen op dit ogenblik één derde van de totale markt, maar de vooruitzichten voor dit jaar zijn volgens Canadean niet bijzonder goed.
De populariteit van soja- en rijstdranken kende daarentegen een belangrijke groei, al blijft hun totale marktaandeel nog altijd heel beperkt in vergelijking met de traditionele koolzuurhoudende frisdranken. Ook flessenwater kende in de Verenigde Staten een opmerkelijke groei. Volgens Canadean moeten de producenten van koolzuurhoudende frisdranken voor dit jaar rekening houden met een inkrimping van de markt.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home