Vork en Mes

Wednesday, August 31, 2005

Roomboter komt terug


Over tien jaar zal de consument eerlijker en beter voedsel eisen. Dat benadrukte de Nederlandse foodconsulente Anneke Ammerlaan tijdens een congres over de markt voor 'Food & Health & Retail'. Van dat toekomstbeeld zijn volgens haar nu al duidelijk de voortekenen te zien.

"Gezondheid van het eten moet volgens Ammerlaan straks niet meer in toevoegingen van allerlei vitamines zitten, maar in het product zelf," meldt het magazine Zibb. "Ze denkt dat consumenten daarom in de komende tien jaar een andere houding zullen aannemen. Mensen zullen volgens haar elementen overnemen uit hypes die langzamerhand voet aan de grond krijgen."

Ammerlaan benadrukt dat het Atkins-dieet zo'n hype was. "Dat is een mooi voorbeeld van een tegentrend," merkte ze op. "De Amerikanen hadden al lang genoeg van al die producten met weinig vet waar ze alleen maar dikker van werden. Toen filmsterren Atkins omarmden was dat een excuus voor veel Amerikanen om daar massaal achteraan te gaan."

"Elementen uit dat dieet zijn volgens Ammerlaan blijven hangen," aldus nog Zibb. Er is volgens haar een nieuwe kijk op vet. Het mag weer, vet moet zelfs weer. Vanuit die nieuwe houding is er heel veel ruimte voor onderzoek naar de goede eigenschappen van vet. Juist van dierlijk vet. De juiste vetzuren nemen de rol over van vitaminen. De terugkeer van roomboter is slechts een kwestie van tijd."

Daarnaast wees de consulente op het South Beach Dieet, waardoor er meer aandacht is gekomen voor de verwerking van voedsel. "De consumenten van de toekomst zullen minder geraffineerd eten," meende Ammerlaan. "Daarbij kopen ze bijvoorbeeld dan vaker echte sinaasappels in plaats van sinaasappelsap. Maar zover is het echter nog lang niet."

Iedere grote ontwikkeling heeft echter een tegenhanger. "De tegenhanger van fastfood is slowfood," benadrukte de consulente. "Dat wil niet zeggen dat consumenten langzamer gaan eten, maar dat het voedsel dat ze gebruiken op een andere manier tot stand komt. Smaak is daarbij heel belangrijk. Een goede smaak geeft een tevreden gevoel."

"Zo noemt ze Lardo het ultieme product voor de topkok," benadrukt Zibb. "Dit boterzachte volsmakende gezouten spek rijpt maandenlang in marmeren bakken. Dat komt de smaak en de kwaliteit van het vet ten goede. Tijdens die rijping zetten de vetzuren zich om van de slechte in de goede. De volgende smaaktrend is die van dierlijk vet en spek wordt de komende smaakhype.’

"Producten hebben een grotere kans van slagen als ze passen in twee of meer trends," benadrukte ze. "Zoek de raakvlakken tussen nieuwe gezondheid en nieuwe levensstijl. En vergeet de hypes niet, ze vertellen wat we kunnen verwachten."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home